Tuesday, June 28, 2011

Mineral dan Kekurangan Mineral

FUNGSI MINERAL

1.Kalsium

Fungsi

Diperlukan untuk kesihatan tulang dan gigi, kontraksi otot, stimulasi impuls saraf, pembekuan darah, pengaktifan enzim, pengangkutan ion di dalam membran sel, degupan jantung, dan pengeluaran hormon. Sekitar 99% kalsium tubuh wujud di dalam tulang dan gigi. Ayam yang bertelur memerlukan jumlah yang signifikan untuk pengeluaran kulit telur.

Gejala Kekurangan

Riket (haiwan muda). Osteoporosis (haiwan yang lebih tua). Demam susu ataulambing sickness” (penyakit metabolisme yang boleh membawa maut) adalah penyakit yang berkaitan dengan kekurangan kalsium. Telur berkulit nipis, penurunan pengeluaran telur, dan penurunan daya tetas juga adalah gejala-gejala kekurangan kalsium.

Nisbah kalsium terhadap fosforus adalah penting. Vitamin D juga sangat penting kerana kekurangan vitamin D akan menghalang penggunaan kalsium yang baik.
Kelebihan kalsium mengurangkan penyerapan dan penggunaan zink. Magnesium yang berlebihan akan menurunkan penyerapan kalsium, menggantikan kalsium dalam tulang, dan meningkatkan pembuangan kalsium.

Sumber

Kekacang hijauan, seperti alfalfa atau rumput semanggi. Untuk ayam bertelur, cangkerang tiram, cangkerang tanah yang kasar, atau grit batu kapur menyediakan sumber kalsium yang baik.

2.Fosforus

Fungsi

Fosforus mempunyai fungsi yang lebih dikenali dalam tubuh haiwan daripada elemen lain.

-Sebahagian daipada struktur tulang
-Komponen sebahagian protein, lemak dan asid nukleik
-Metabolisme tenaga

Gejala Kekurangan

Terdapat banyak kawasan yang kekurangan fosforus di dalam tanah, seperti di kawasan tropika dan kawasan sub-tropika, dan masalah kekurangan fosforus adalah masalah yang paling popular yang melanda ternakan peragut.

-Riket (haiwan muda), osteomalasia (haiwan lebih tua)
-Kurang selera makan (Haiwan akan mengunyah kayu, tulang, robekan dan sebagainya)
-Kekejangan sendi, kelemahan otot
-Kemandulan
-Kadar pertumbuhan yang rendah

Sumber

-Bijiran
-Produk ikan dan tulang

Fosforus  di dalam bijirin (dan tanaman yang lain) adalah dalam bentuk phytate. Ini adalah sebatian organik yang mengikat fosforus dan membuatnya tersedia untuk khinzir dan unggas. Di dalan tubuh kambing, mikro-organisma rumen akan memecahkan phytate dan menghasikan fosfor yang tersedia untuk kambing. Oleh itu, fosforus di dalam bijirin banyak digunakan dengan lebih efektif oleh kambing daripada khinzir dan unggas.

3.Kalium

Fungsi

-Mengekalkan konsentrasi garam di dalam cecair tubuh dan keseimbangan asid di dalam tubuh
-Terlibat di dalam isyarat saraf

Gejaja Kekurangan

Secara amnya kurang berlaku kerana kandungan kalium di dalam tumbahan adalah tinggi. Kawasan di mana kandungan kalium di dalam tanah adalah rendah (Brazil, Uganda dan Panama) boleh menyebabkan masalah kekurangan kalium di kalangan haiwan peragut terutamanya pada hujung musim kering.

-Kadar pertumbuhan yang rendah, kelemahan, paralisis, dan kematian. Kalium yang berlebihan selalunya akan dikeluarkan daripada tubuh melalui air kencing. Pengambilan kalium yang berlebihan juga boleh menghalang penyerapan magnesium dan menyebabkan masalah kekurangan megnesium.

Sumber

Terdapat di dalam semua jenis tumbuh-tumbuhan.


4.Natrium

Fungsi

-Mengekalkan konsentrasi garam di dalam cecair tubuh
-Mengekalkan keseimbangan asid-alkali
-Penghantaran impuls saraf

Gejala Kekurangan

Berlaku di seluruh dunia terutamanya di kawasan tropikal di Afrika.

-Dehidrasi
-Kadar pertumbuhan yang rendah

Sumber
-Garam biasa
-Tumbuhan adalah sumber yang kekurangan natrium

5.Klorin

Fungsi

-Keseimbangan asid-alkali
-Mengekalkan konsentrasi garam

Gejala Kekurangan

-Alkalosis (bikarbonat berlebihan di dalam darah)
-Pertumbuhan terbantut dalam kes yang ekstrim

Sumber

-Garam biasa

Garam adalah penting, tetapi terlalu banyak garam di dalam diet adalah berbahaya. Keracunan garam adalah sangat umum, terutamaya ketika penyediaan air minum terhad. Diet yang mengandungi konsentrasi garam yang tinggi (40 g / kg untuk ayam, hanya 20 g / kg untuk ayam dan khinzir) akan membunuh haiwan jika bekalan air terhad.


6.Sulfur

Fungsi

Komponen sesetengah asid amino di mana kandungan sesetengah protein adalah tinggi (contohnya keratin yang membentuk kuku, tanduk dan rambut).

Sumber

-Protein. Selalunya, masalah kekurangan sulfur timbul disebabkan kekurangan protein di dalam diet.

 7.Magnesium

Fungsi

-Komponen tulang
-Penting untuk metabolisme karbohidrat dan lemak

Gejala Kekurangan

-Paralisis dan kematian
-Getaran pada tubuh

Sumber

-Dedak
-Makanan dan kek yang mempunyai biji minyak

7.Ferrum/Iron

Fungsi

-Komponen hemoglobin (mengangkut oxigen ke seluruh badan)
-Peranan penting dalam metabolisme tenaga

Gejala Kekurangan

Gejala yang paling dikenali adalah anemia (diamati sebagai membran pink pucat sekitar mata). Khinzir sangat mudah untuk mengalami anemia dan perlu dibawa ke tanah untuk membolehkannya menggali. Khinzir yang mengalami anemia juga mempunyai pertumbuhan dan selera makan yang kurang, serta kadar degupan jantung yang tinggi.

 Sumber

-Sayur-sayuran hijau
-Kekacang dan kulit bij-bijian

Toksik disebabkan ferrum (zat besi) bukan perkara biasa. Ini disebabkan haiwan mengurangkan penyerapan ferrum apabila bekalannya berlebihan dan meningkatkan penyerapan ferrum apabila bekalannya berkurangan.

8.Zink

Zink dijumpai di dalam setiap rangkaian tubuh haiwan. Konsentrasi tinggi ditemui pada rambut, kulit dan bulu, konsentrasi tertinggi ditemui di dalam air mani. Zink terakumulasi di dalam tulang, tidak seperti semua elemen lain yang cenderung terkumpul di hati.

Fungsi

-Komponen sesetengah enzim
-Terlibat dalam replikasi sel
-Terlibat dalam produksi, penyimpanan dan pengeluaran hormon
-Terlibat dalam sistem pertahanan badan
-Terlibat dalam mengekalkan konsentrasi garam

Gejala Kekurangan

Jarang kelihatan; keperluan zink adalah tidak tinggi dan zink secara meluasnya terdapat di dalam makanan.

-Khinzir: pertumbuhan tidak normal, kurang selera makan, kulit kemerahan yang kemudian meletus dan membentuk kuping (scabs,parakerotosis)
-Anak ayam: pertumbuhan terbantut, kecacatan pada kaki, bulu mengeriting, parakerotosis, dan swollen hock syndrome (sindrom pembengkakkan pada sendi pergelangan kaki)
-Anak kambing: pembengkakkan pada hidung dan mulut, kekejangan pada sendi, pembengkakkan pada kaki, parakerotosis

Sumber

Dedak daripada butiran bijiran

Kebanyakan haiwan boleh menerima dos zink yang tinggi, dan ketoksikan disebabkan zink jarang berlaku. Kandungan zink yang tinggi di dalam diet akan mengurangkan pengambilan makanan dan boleh menyebabkan kekurangan kuprum (copper).

  
9.Kuprum

Kuprum disimpan di dalam hati.Keracunan akut disebabkan kuprum jarang berlaku tetapi jika diberi secara berterusan dalam kuantiti yang sedikit, lama-kelamaan ia akan berkumpul sehingga mencecah tahap toksik.
Listen
Read phonetically

Kecenderungan untuk mengalami keracunan kuprum berbeza-beza antara spesies. Khinzir boleh menerima jumlah kuprum yang banyak, dan agak luar biasa jika lembu mengalami toksik disebabkan kuprum. Walau-bagaimanapun, kambing biri-biri sangat sensitif terhadap keracunan kuprum. Keracunan kuprum boleh menyebabkan jaundis dan kematian disebabkan oleh kegagalan hati.

Fungsi

-Terlibat dalam pembentukan hemoglobin
-Terlibat dalam penyerapan ferrum di usus dan dalam penggunaan ferrum untuk pembuatan hemoglobin
-Dipelukan untuk warna normal rambut dan bulu
-Mengurangkan kecenderungan kambing untuk mendapat jangkitan

Gejala Kekurangan

-Anemia, pertumbuhan yang tidak baik, penyakit tulang
-Cirit-birit, kemandulan
-Kelunturan warna rambut dan bulu
-Gangguan usus dan kerosakan pada otak dan saraf tunjang
-Kambing mengalami “swayback” (tulang belakang melengkung jauh ke dalam). Jika ini berlaku ketika lahir, ia tidak dapat dipulihkan. Ia dapat dielakkan dengan memberikan kuprum yang secukupnya kepada haiwan tersebut. Jika tanda-tanda tidak wujud beberapa minggu selepas kelahiran, gejala-gejala boleh dielakkan atau ditunda dengan memberikan kuprum.
-Bulu mengeriting

Kekurangan kuprum juga boleh disebabkan (kambing biri-biri dan kambing biasa) oleh membiarkan haiwan-haiwan tersebut meragut di padang rumput yang kaya dengan molibdenum. Molibdenum atau sulfur yang terlalu banyak mengurangkan ketersediaan kuprum dan menyebabkan kekurangan kuprum. Kuprum, molibdenum dan sulfur membentuk kompleks yang tidak larut di dalam rumen dan menjadikan kuprum tidak tersedia untuk penggunaan haiwan.

Sumber

-Dijumpai di dalam pelbagai jenis makanan



10.Molibdenum

Walaupun molibdenum tidak mempunyai fungsi di dalam badan (ia membentuk sebahagian daripada kompleks dengan beberapa enzim). Keperluan untuk molibdenum amat kecil. Kekurangan molibdenum tidak dapat dilihat di dalam keadaan semula jadi dengan mana-mana spesies. Masalah dengan molibdenum lebih cenderung berlaku apabila jumlahnya melebihi, kerana ia mengurangkan ketersediaan kuprum untuk haiwan ruminan. Mengeruk dan kehilangan berat badan adalah tanda-tanda utama keracunan molibdenum, walaupun kambing biri-biri dan kambing biasa kurang terjejas oleh perkara ini berbanding ruminan besar.


11.Selenium

Selenium berfungsi dengan vitamin E untuk melindungi tisu haiwan daripada pengoksidaan. Vitamin E menyimpan selenium dalam bentuk aktif, manakala selenium meningkatkan penyerapan Vitamin E daripada usus dan memastikan ia dalam sistem peredaran darah. Sebagai sebahagian daripada proses pengoksidaan adalah pembentukan peroksida (yang merosakkan sel). Vitamin E mengelakkan pengeluaran peroksida dan selenium menghapuskan peroksida yang terbentuk. Menambahkan makanan yang kaya dengan Vitamin E akan mengurangkan keperluan bagi selenium (dan sebaliknya). Walaubagaimanapun, terdapat had pada penggantian ini. Vitamin E tidak boleh menggantikan selenium sepenuhnya dan selenium belum dapat menggantikan Vitamin E.

Fungsi (dengan vitamin E)

-Mencegah kerosakan pengoksidaan kepada sel-sel tubuh
-Terlibat dalam fungsi sistem pertahanan badan
-Perlindungan terhadap ketoksikan logam berat

Gejala Kekurangan

-Kambing dan anak kambing mengalami “ill thrift” (tidak membesar, berat badan tidak bertambah dan seterusnya menyebabkan kematian dalam situasi di mana jumlah makanan adalah mencukupi)
-Kadar penetasan telur adalah rendah bagi ayam yang bertelur

Kekurangan ini mungkin hanya berlaku jika tanah kekurangan selenium dan ternakan hanya diberi rumput yang tumbuh di kawasan tersebut. Berhati-hati jika menambah diet dengan selenium, kerana ia adalah sangat toksik dan margin antara dos yang diperlukan dengan jumlah toksik adalah kecil.

Ketoksikan Selenium

Sesetengah kawasan mempunyai tanah yang kaya dengan kandungan selenium. Tumbuh-tumbuhan yang tumbuh di tanah ini juga mempunyai kepekatan selenium yang tinggi, yang boleh menghasilkan penyakit kronik seperti "penyakit alkali" atau "blind staggers"(kerosakan penglihatan). Tanda-tanda ini ialah:

-Kebosanan
-Kekejangan sendi
-Kehilangan rambut pada bahagian ekor
-Kecacatan pada kuku

Kepekatan 5 mg selenium / kg di dalam diet mungkin berbahaya.

Jika haiwan memakan selenium dengan dos yang sangat tinggi, ia akan mengalami keracunan akut, yang menyebabkan kematian mengejut akibat daripada kegagalan pernafasan.

12.Kobalt

Kobalt merupakan komponen Vitamin B 12 (kobalamin). Khinzir dan ayam perlu dibekalkan dengan vitamin ini. Mikro-organisma di dalam rumen membuat vitamin ini untuk memenuhi keperluan kambing biri-biri dan kambing biasa, dengan syarat bekalan kobalt adalah mencukupi. Ini adalah fenomena yang biasa kerana kobalt biasanya terdapat di dalam makanan yang diberi.

Kobalt yang berlebihan boleh menjadi toksik, tetapi ada margin keselamatan yang luas antara keperluan nutrisi dengan jumlah toksik. Tidak seperti kuprum, kobalt tidak disimpan di dalam tubuh sehingga ke tahap yang ketara dan biasanya, pengambilan kobalt yang berlebihan tetapi dalam kuantiti yang kecil tidak seharusnya menyebabkan haiwan tersebut mendapat keracunan akut kobalt.


Ditulis oleh:
Sofea - pelajar Cyberjaya University College of Medical Sciences




Listen
Read phonetically

Listen
Read phonetically



Listen
Read phonetically






1 comment: