Sunday, December 6, 2009

CARA-CARA RAWATAN dan MEMBUAT SUNTIKAN (ASAS)


Assalamualaikum dan salam sejahtera Tuan/Puan, Setelah sekian lama mendiam diri...kini saya cuba kembalikan kemerian blog GLOVET ni..(tu pun lepas berkali2 kene komplen ngan bos!) Hahaha..

Baiklah..topik Rawatan dan Suntikan...penting untuk diketahui dalam menguruskan ternakan anda...ermmm...kalo main suntik je..alamatnye bankrup le anda ye tuan/puan.

Sila rujuk gambar dan keterangan di bawah ni ye...

-CARA MENGEKANG-

Huhu...kekang ternakan anda dengan cara mengepit ia dicelah kelengkang. Pastikan kekangan kemas diantara badan dan leher dan tangan mesti memegang kemas kepala ternakan.


Cara kedua, sekat pergerakan ternakan denagn menghimpitnye ke dinding kandang dan tangan memegang kemas kepala ternakan.

-CARA SUNTIKAN ORAL-





Pastikan anda tidak menyuntik dari arah depan mulut ternakan. Jika tersedak, ia akan merosakkan paru-paru dan membawa maut. Ingat tu...ikut seperti dalam gambarajah ye.

_PEATURAN MENYUNTIK-


















Hehehe...anda jelas dengan aturan suntikan diatas x? kalau x, jangan segan2 hubungi pejabat kami. Bercakap dengan saya (Rizal), Kak Jun, Ani, Sue atau sesape yang anda suke...kompem sue,ani n kak jun paling popular. Huhhu..Tapi, kalau rasa nak jawapan yang lebih hebat, sila hubungi Dr Nor Azam atau Dr Zul ye. huhuhu

No comments:

Post a Comment